بنر سپنتا

قوانین اجاره خودرو در ایران که پیش از رنت باید بدانید + راهنمای اجاره ماشین در ایران

بیش از 5 دهه است که اجاره خودرو در سراسر دنیا به عنوان یک راهکار اقتصادی، آسان و قابل دسترس شناخته شده است. اما قوانین اجاره خودرو در ایران اندکی با سایر مناطق تفاوت دارد. در کشور ما، اتومبیل بیش از اینکه یک دارایی باشد، یک سرمایه است و مفاد حقوقی مختلفی برای آن درنظر گرفته می‌شوند. امروز در راهنمای اجاره ماشین در ایران، به مهمترین نکات قانونی و حقوقی می‌پردازیم که پیش از رنت خودرو باید بدانید تا درگیر مشکلات غیرمترقبه نشوید و یک سفر آرامش بخش را تجربه کنید.

راهنمای اجاره ماشین در ایران

با وجود رواج بسیار خدمات اجاره ماشین و افزایش استقبال، هنوز هم هستند کسانی که نسبت به این مقوله تردید داشته و تصور دوندگی‌های فراوان، پیچیدگی‌های حقوقی و دشوار را دارند. اما با دانستن نکات اجاره خودرو در ایران، به این حقیقت پی خواهید برد که با انتخاب مؤسسه اجاره اتومبیل مناسب و رعایت نکاتی ساده، به راحتی می‌توانید از رانندگی با خودروهای موردعلاقه‌تان لذت ببرید.

مقررات شفاف، ساده و تسهیلات منحصر به فرد، معیارهای اصلی برای انتخاب یک مجموعه رنت ماشین هستند. شرکت اجاره خودرو سپریس با ارائه مجموعه متنوعی از اتومبیل‌های شیک ایرانی و خارجی، اقتصادی و لوکس برای اجاره ماشین در مشهد، تهران و اقصی نقاط کشور، انتخاب اول متقاضیان کرایه خودروست. این مؤسسه مفتخر است که با وضع بیشترین انعطاف و شفافیت برای قوانین اجاره خودرو در ایران، عرضه خدمات منحصر به فرد و پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیل، میزبان سفر هم‌میهنان باشد. به علاوه، سپریس در راستای تخفیف فشار مالی و جلب رضایت مهمانان، برای اولین بار در ایران امکان اجاره خودرو اقساطی را نیز فراهم نموده است. به این ترتیب شما می‌توانید در هر زمان و لوکیشن دلخواه از کشور، بدون نگرانی بابت هزینه نسبت به اجاره خودرو اقدام نمایید و اوقات خوشی را تجربه کنید.

در ادامه این راهنما به مهمترین نکات و قوانین اجاره خودرو در ایران خواهیم پرداخت که در کلیه مؤسسات کرایه ماشین در سطح کشور اعمال و رعایت می‌گردند.

قوانین اجاره خودرو در ایران

اجاره خودرو در ایران به عنوان یک خدمت پرطرفدار، با تکیه بر مفاد قانونی و توافقات قراردادی صورت می‌گیرد. این قرارداد بر اساس مواد ۴۶۸ تا ۵۰۷ قانون مدنی تنظیم می‌شود و رابطه حقوقی میان مالک خودرو (میزبان) و مستأجر (مهمان) را تعریف می‌کند. قوانین عمومی اجاره خودرو در ایران به شرح زیر هستند.

ارائه مدارک لازم برای اجاره خودرو

  • مدارک شناسایی: ارائه مدارک هویتی شناسنامه و کارت ملی (با شرط داشتن حداقل 25 سال تمام)، یکی از اصلی‌ترین قوانین اجاره خودرو در ایران است.
  • گواهینامه رانندگی معتبردر لیست مدارک لازم برای اجاره خودرو در ایران بدون راننده، ارائه گواهینامه رانندگی معتبر الزامیست. اگر قصد رنت خودرو با راننده برای ترانسفر را دارید، نیازی به عرضه گواهینامه وجود ندارد.

سیاست‌های محدودیت پیمایش

جهت اجاره ماشین برای سفرهای داخل ایران و خارج شهر، هنگام انتخاب گزینه‌‌هایی را درنظر بگیرید که اجازه پیمایش مسافت بیشتری در طی روز را داشته باشند. یکی از نکات اجاره خودرو در ایران، محدودیت پیمایش بیشتر برای خودروهای لوکس و تشریفاتی و موانع کمتر برای ماشین‌های اقتصادی است. این قانون در شرایط اجاره ماشین لوکس در ایران، با هدف حفظ خودرو از استهلاک زودهنگام و خسارات احتمالی تعیین می‌گردد. طبق قوانین اجاره خودرو در ایران هرگونه تخطی از این محدودیت، به ازای هر کیلومتر اضافه تر مبلغی جریمه برای مهمان به همراه خواهد داشت.

سیاست سوختگیری

یکی از نکات اجاره خودرو در ایران، توجه به سیاست سوختگیری است. برخی شرکت‌های اجاره خودرو مانند سپریس، از سیاست پر به پر پیروی می‌کنند؛ به عبارتی مهمان خودرو را با باک پر تحویل می‌گیرد و انتظار می‌رود که ماشین را با باک پر نیز تحویل بدهد. این روش برای جلوگیری از اختلافات احتمالی در خصوص میزان سوخت مصرفی وضع شده و محاسبه هزینه را تسهیل می‌نماید.

شرایط بیمه در اجاره خودرو

موسسه سپریس تمامی خودروهای ناوگان را تحت پوشش بیمه بدنه و شخص ثالث قرار داده است. این امر به اجاره‌کننده اطمینان می‌دهد که در صورت بروز هرگونه حادثه یا خسارت غیرقابل پیش‌بینی، بخش قابل توجهی از هزینه‌ها توسط بیمه جبران خواهد شد. موسسه سپریس با همکاری بیمه سامان، پکیج بیمه کاملی را ارائه می‌نماید که تا ۹۰ درصد از خسارات احتمالی را پوشش می‌دهد. این پوشش شامل خسارات فیزیکی به خودرو و مسئولیت‌های مالی ناشی از حوادث رانندگی بوده و بسته به نوع پلن انتخابی، 1 الی 3 خسارت اول را بدون فرانشیز کاور می‌کند.

هزینه‌ های اجاره ماشین در ایران

در قوانین اجاره ماشین در ایران، هزینه‌های مختلفی لحاظ می‌شوند که بسته به شرایط اجاره، ممکن است تغییر کنند. در این بخش از نکات اجاره خودرو در ایران نگاهی به اصلی ترین هزینه‌ها خواهیم داشت.

  • ودیعه نقدی: ودیعه یا دیپوزیت، به عنوان ضمانت بازگرداندن خودرو در وضعیت اولیه و پرداخت هزینه‌های احتمالی خسارت، از مستأجر دریافت می‌شود. مبلغ ودیعه معمولاً متناسب با نوع خودرو و مدت اجاره تعیین می‌شود. شرکت سپریس علاوه بر دیپوزیت نقدی، مبلغ 1 الی 2 میلیون تومان نیز به عنوان ودیعه خلافی از مهمانان تقاضا می‌کند تا در صورت ارتکاب جرایم رانندگی، صرف پرداخت جریمه نقدی گردد. در صورتی که بدون تخطی از قوانین، خودرو را بدون خسارت به مالک بازگردانید، ودیعه و دیپوزیت خلافی بعد از 30 روز کاری به حساب شما عودت خواهد شد.
  • مبلغ اجاره: مبلغ اجاره بسته به نوع خودرو، سال ساخت آن، محدودیت کیلومتری و شرایط خاص قرارداد تعیین می‌شود. خودروهای لوکس هزینه اجاره بالاتری دارند و سال ساخت جدیدتر نیز به افزایش هزینه منجر می‌شود. علاوه بر این، محدودیت پیمایش روزانه و تقاضای فصلی بر هزینه نهایی تأثیرگذار است.
  • مابه‌التفاوت سوخت: بر اساس قوانین اجاره خودرو در ایران، اجاره‌کننده موظف است خودرو را با باک پر بازگرداند. در صورت عدم رعایت این شرط، مابه‌التفاوت سوخت محاسبه و از ودیعه یا حساب اجاره‌کننده کسر می‌شود. این هزینه بر اساس قیمت روز سوخت و میزان کسری از باک تعیین می‌گردد.
  • هزینه خدمات و امکانات اضافیعرضه سرویس‌های اضافی مانند تحویل خودرو در محل معهود، تحویل در فرودگاه و حضور جهت ترانسفر با راننده، مبلغی به هزینه اجاره خودرو در ایران می‌افزاید. به علاوه برخی مالکان، آپشن‌هایی از جمله صندلی کودک، GPS، قفل فرمان، زنجیرچرخ و غیره را نیز برای مهمانان ارائه می‌دهند که به ازای هریک، قیمت قرارداد رنت درصدی افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از هزینه‌های پنهان، می‌توانید در مرحله درخواست و رزرو قید کنید که نیازی به امکانات اضافی ندارید.
  • جریمه ناشی از تخلف: هرگونه تخلف از شرایط قرارداد، مانند تاخیر در بازگرداندن خودرو یا عبور از محدودیت کیلومتری تعیین شده، با جریمه مواجه خواهد شد. این جریمه‌ها بسته به میزان تخلف و قوانین داخلی موسسه، به‌صورت ساعتی یا روزانه محاسبه و به اجاره‌کننده اعلام می‌شوند.

مهمترین نکات اجاره خودرو در ایران

رعایت قوانین اجاره خودرو در ایران، بخشی از مقررات است که به موجب سیاست‌های مؤسسه کرایه ماشین و قانون مصوب کشور بایستی رعایت نمایید. از سویی شما به عنوان مهمان، باید به نکات ظریف اما حیاتی دیگری نیز توجه داشته باشید تا از حقوق خود دفاع نموده و نقطه آسیب پذیری برای مشکلات ثانویه برجا نگذارید. مهمترین نکاتی که پیش از اجاره خودرو و حین آن باید بدانید و رعایت کنید عبارتند از:

  • بررسی کامل مفاد قرارداد: پیش از امضا و پرداخت هزینه انواع خودروهای اجاره‌ای، حتماً زمان و دقت کافی را برای قرائت قرارداد اختصاص بدهید. تمامی بندها را به دقت بخوانید، در صورت بروز هرگونه ابهام و سؤال با کارشناسان سپریس تماس بگیرید و مطمئن شوید از همه موارد به خوبی آگاه هستید.
  • ثبت مستند از ایرادات خودرو: طبق قوانین اجاره خودرو در ایران، اجاره دهنده موظف است پیش از تحویل ماشین به مشتری، وی را از هرگونه ایراد، زدگی و مشکل جزئی آگاه نموده و این ایرادها را در قرارداد نیز لحاظ نماید. هنگام بررسی خودرو، از همه مشکلات ظاهری عکس و فیلم همراه با تاریخ تهیه نمایید تا بعداً مسئولیت آنها به ناحق به شما نسبت داده نشود.
  • حفظ مدارک قرارداد: امروزه بسیاری از شرکت‌های اجاره خودرو من جمله سپریس، قرارداد رنت را به صورت الکترونیکی برای مهمانان ایمیل می‌نمایند. این نسخه دیجیتالی را نزد خود حفظ کنید و از آن بک آپ بگیرید تا در صورت نیاز، امکان استناد به آن را داشته باشید.

سخن آخر

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، رعایت قوانین اجاره خودرو در ایران این تجربه را به خاطره‌ای شیرین و به یاد ماندنی برای شما تبدیل خواهد کرد. پیش از اجاره خودرو روزانه در ایران (یا کرایه طولانی مدت) چک لیستی از راهنمای اجاره ماشین در ایران که امروز ارائه نمودیم، تهیه نمایید و در جهت رعایت تمامی مفاد آن بکوشید.

رعایت نکات اجاره خودرو در ایران و آگاهی از حقوق خود به عنوان مهمان اجاره کننده، از درگیری‌های حقوقی ناخواسته و مشکلات مختلف جلوگیری می‌نماید. امیدواریم با اطلاع و پیروی از این قوانین، تجربه یک سفر خوب را در کنار عزیزان داشته باشید.

.




.

قابل توجه : این مقاله یک محتوای ایجاد شده توسط سفارش دهنده و رپورتاژ آگهی است.مجله گردشگری سپنتا مسئولیتی در خصوص خدمات ارائه شده و محتوای مقاله نخواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *